Forbedringer lavet på Blue Bird

 
  • Batterier er flyttet fra boven til bagbords stikkøje.
    Det giver en kortere strøm vej fra batteri til motor. Desuden kompenserer de for vægten fra dieseltanken i styrbords side.

 

  • Fald og hurtigreb er ført tilbage til cockpit.
    På mastekraven er fastboltet et vinkel beslag på begge sider. På beslaget er monteret blokke til fald og rebeliner. Faldene bevirker et stort opadgående træk i dækket, som modvirkes af en vantskrue monteret under vinkelbeslagene og ned på masten.
    Linerne tottes op med spil og låses med EasyLock under spray hood'en.

 

  • Øjer er monteret i cockpit til livliner + Safo'O'lina fra for til agter.
    To solide øjer er monteret udenfor skinnebens rækkevidde for og agter i cockpittet.

 

  • Kollisionssikkert og vandtæt skot i stævnen, som udgør ankerbrønd.
    Den giver plads til 50 meter, 8 mm ankerkæde (70 kg), som kan trækkes op igennem et passende hul i dækket. Skottet er udført i 15 mm vandfast krydsfiner, som er glasset til skrogsiderne. Den er placeret ca. 100 mm fra eksisterende skot, for at nå længere ned under vandlinien (ved kollision) og give mere plads til kæden. Dog må dybden i et vandtæt skot maksimum udgøre 10 % af bådens længde. Der er lavet et ekspeditionshul (magen til det originale), for at kunne arbejde på bagsiden og for senere hen at kunne servicere ankerbrønden. Det bliver afskærmet at en 2 mm rustfri plade, som boltes fast med special fremstillede beslag.
    Vand påfyldningsstudsen er flyttet bagved skottet. Vandslangen ses i styrbordsside.
     

 

  • Toplanterne i stedet for de originale 3 lanterner.
    Den simple grund er at spare på strømmen.

 

  • Vindror
    Produceret hos Plastimo af mærket Navik. Et lille let (spinkelt) ror som har styret båden tilfredsstillende. Ekstra udstyr man virkelig føler man bruger. En god investering! 
    Læs mere på www.bitz.dk, som efterhånden har krydset Atlanten adskillige gange med pågældende selvstyrer.
    Læg mærke til badestigen som er flyttet til styrbordside.

 

  • Bådstativ fra Bådnyt

Båden skulle på land i Nexø og budgettet var kun til et hjemmebygget stativ i træ. På www.maximalt.dk fandt Jeg tegningen til bådnyts bådstativ, som er designet til både på max 30 fod. Det mål går Blue Bird lige akkurat ind under. Jeg lavede dog enkelte forstæ  rkninger såsom tværbjælker, ekstra støtter på siden og klods under ror og stævn. (se billede ovenover) Desuden nedgravede jeg klodserne, som kølen hviler på, for at holde tyngdepunktet så langt nede som muligt.

Stativet kostede, i materialer, sammenlagt kr 1500,-. Alt træ er er trykimprægneret og søm, bolte og beslag er galvaniserede. Værktøj til bearbejdding af træ: fuksvans, aku-boremaskine og målebånd. Båden står ufattelig stabilt og den gynger ikke det mindste når man bevæger sig på den.

 

 

 

 

 

 

 

<<Tilbage