Bo ombord

 

Er du nysgerrig efter at vide hvordan det er at bo ombord på en 30 fods sejlbåd om vinteren? Læs om de erfaringer jeg har gjort mig og hvordan jeg forberedte mig på dette.

I august 2008 flyttede jeg permanent ned i Blue Bird. Ideen om at bruge båden som helårsbolig udsprang af følgende ønsker  jeg havde da jeg skulle finde et sted at slå mig ned efter arbejdet i Caribien:

·     -Det skulle være i København.

·     -Det skullle være billigt så jeg havde mulighed for at spare op til en ny rejse.

Desuden havde jeg mødt Bjørn fraChilii Chaguaramas på Trinidad. Han havde selv overvintret i sin båd i Fiskerihavnen i København Sydhavn og han gav mig kontakten til Sejlforeningen Enighed, som jeg meldte mig ind i. Danmarks ældste sejlklub til orientering. I Sydhavnen lå der allerede et stort antal husbåde og jeg følte mig ikke så alene med ideen.

Mit største krav til overvintringen var at jeg kunne holde stuetemperatur I kahytten selv under den koldeste vinternat.  Dette krævede isolation og varmekilde.

Isoleringenindvedigt af enkeltskroget blev gjort med 12 mm liggeunderlag samt 3 mm skumvinylbeklædning limet på med gulvlim. På dækket lagde jeg røde murerbats fra Rockwool.

Kondenspå skrogsiderne  og vinduer blev blev helt undgået med denne isolering. Jeg tømte desuden skabene og på hylderne holdt jeg 10 cm afstand fra bøger m.m. til skrogsiden for at undgå fugtproblemer.

Varmekilden var primært en el-varmeblæser på 1000 W.

Til effektiv opvarmning af kahytten brugte jeg en Zibro Laser SRE 149 TC petroleumsovn. Den leverede 2,7 kW og kunne varme kahytten op fra 0 – 20 grader på en times tid. Den blev kun brugt i korte perioder på grund af indeklimaet. Når petroleum afbrændes udvikles vanddamp og der kræves meget udluftning.

Ingen af varmekilderne var tændt når jeg gik fra borde eller sov på grund af brandfaren og risikoen for lav iltindhold. Det betød en kold køje hvis jeg kom sent hjem om aftenen og nogle kolde morgener hvor jeg vågnede op med ned til 0 grader i kahytten. Absolut mit største problem ved at bo ombord.

Den bedste løsning ville uden tvivl være at installere et oliefyr med skorsten som desuden kunne indstilles til at starte op og forvarme kahytten før jeg kom hjem fra arbejde m.m. Men denne løsning lå ud over mit budget.

Forbruget for 5 måneder blev sammenlagt følgende

Elforbrug600 kWh

Petroliumforbrug: 40 L = 400 kWh

Gennemsnit/måned svarer det til 200 kWh eller ca kr. 400,- i forbrug.

Miljørigtigt?

Vand hentede jeg i klubhuset og det blev opbevaret i 5 L dunke.

Bad og toiletbesøg foregik i klubhuset.

Køleskabet var ikke nødvendigt at have tændt fra 1. November.

Tøj som jeg ikke brugte blev pakket ned i plastsække  for at undgå fugt og lugt. Sækkene blev opbevaret i forskibet som alligevel blev lukket af. Jeg benyttede tøj til ca. 10 dage og tog på vaskeri iklædt det sidste rene sæt.

Cockpittelt blev anskaffet for at få mere plads, noget der kunne holde på varmen når jeg åbnede lugen og noget som kunne undgå regn og sne I kahytten under udluftning.

Lyde og bevægelser er noget der hører med til at bo på et skib. Man skal kunne lide at være tæt på naturen med alt hvad det indebærer. Af og til sker det at man bliver vækket mit om natten fordi det er blæst op udenfor og det hyler i masten og rykker i fortøjningerne. Man ligger i sin varme køje og lytter til fortøjningernes knirkeri og bølgernes klukken igennem regnens trommen på skibets kahytsoverbygning.

Af og til hopper en husskade rundt på dækket eller en and sidder og beklager sig på en fortøjning. Når morgenmaden nydes i et solbeskindet cockpit får jeg selskab af en skarv der dukker op til overfladen med en stor skindende ål i næbet.